Köpvillkor

Allmänt
När du genomför ett köp hos Den goda floran godkänner du våra köpvillkor i sin helhet samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. Se längst ner för information om vår cookie- och integritetspolicy. Rättigheterna till text och bilder på webbplatsen är reserverade av Den goda floran. Kopiering eller publicering av dessa är inte tillåten utan tillstånd från oss. Vi reserverar oss för fel i text och bild, slutförsäljning eller bristande varutillgång. Med orden ”vi” och ”oss” avses i köpvillkoren Den goda floran.

Betalning och priser
För att göra ett köp måste du ha fyllt 18 år i enlighet med svensk lag. Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat i de fall de förekommer. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webshopen, exempelvis fel i produktbeskrivning, felaktiga priser samt prisjusteringar (tex förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Vi förbehåller oss rätten att justera priset. Betalning sker i samband med beställning antingen med Swish eller med kort via Stripe. I och med lämnad beställning accepterar du även betalningsansvar för köpet.

Leveranser
Vår normala leveranstid är 2-4 vardagar för lagerförda fysiska produkter, vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland uppstår förseningar. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och vi reserverar oss alltid för förseningar. Vi tar inget ansvar för leveransförseningar samt ej levererade paket orsakade av leveratör, efter inlämnat paket är det postgången som tar vid ansvaret och det är utom vår kontroll.

Digitala produkter skickas direkt till din mailkorg, vänligen kolla din spamkorg om du inte fått mailet. Kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer vid köp, vi ansvar ej för att leverans blir försenad eller hamnar fel på grund av felaktig information från kund. Samfrakt och tillägg på befintlig order kan vi dessvärre inte hantera, en order är en frakt.

Vid ej uthämtade brev eller paket debiteras denna kostnad till dig som kund (frakt, returfrakt, administration och hantering). Önskas att paketet skickas på nytt tillkommer det en ny fraktavgift.

Ångerrätt och returer
Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt (gäller ej företag). Med hänvisning till § 11:4 i Distanshandelslagen gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger. Därav är växter, lökar, knölar och fröer undantagna ångerrätten. Ångerrätten gäller ej heller produkter med nedsatt pris, presentkort, specialbeställda varor samt digitala produkter som levereras digitalt och som du får tillgång till direkt efter köpet i din inkorg.

Om du vill ångra köpet och returnerar varan i väsentligt oförändrat skick får du tillbaka köpesumman för varan, men du står för fraktkostnader. Detta ska meddelas skriftligen inom 14 dagar från det att varan mottagits. Meddela oss via mail till info@dengodafloran.se, ange namn och ordernummer innan du skickar varan. Observera att om du ångrat ditt köp och vill returnera ditt paket måste det kvitteras ut hos ombud och skickas tillbaka till oss.

Om din försändelse innehåller felaktigheter såsom fel antal eller sort, eller om någon del av innehållet är skadat kontakta oss så snart som möjligt (senast 5 dagar efter mottagandet) så att vi kan åtgärda eventuella felaktigheter.

Köpvillkor för Romance™ knölar
Distributör: dengodafloran.se (nedan kallad ”vi” eller ”distributören”)

Genom att beställa Romance™ knölar på vår webbplats godkänner du följande villkor:

1. Begränsad användning

Romance™ knölar är skyddade genom exklusiva rättigheter och får endast användas för en produktionscykel och för odling av snittblommor på kundens egen odling. Vid köp av Romance™ knölar får kunden tillgång till följande rättigheter och skyldigheter:

  • Enkel plantering: Knölarna får endast planteras en gång (en produktionscykel) och därefter inte återanvändas, omplanteras eller förökas.
  • Förökning förbjuden: Det är förbjudet att föröka eller producera nya knölar från de ursprungliga knölarna, inklusive metoder som delning eller andra former av växtförökning.

2. Förbud mot vidareförsäljning och överlåtelse

Ingen överföring till tredje part: Kunden får inte sälja, hyra ut eller på annat sätt överlåta Romance™ knölar eller delar av de resulterande plantorna till tredje part. Endast snittblommor producerade från knölarna får säljas.

  • Varumärkesanvändning: Vid försäljning av snittblommor ska korrekta sortbeteckningar och licensierade varumärken från Green Works användas.
  • Inget varumärkesintrång: Kunden får inte registrera några varumärken, logotyper, domännamn eller andra kännetecken som kan skapa förvirring med Green Works varumärken, vare sig i Sverige eller internationellt.

3. Skyldigheter vid avslutad produktionscykel

  • Borttagning och förstöring: Kunden förbinder sig att avlägsna och förstöra alla Romance™ knölar när den första planteringscykeln är avslutad.
  • Övervakning och inspektion: Green Works, dess distributör eller dess auktoriserade representanter har rätt att besöka kundens odling för att granska plantering och produktionsmetoder, samt säkerställa att villkoren följs.

4. Påföljder vid otillåten användning

Vid otillåten förökning, reproduktion eller återanvändning av Green Works Romance™ knölar förbinder sig kunden att betala en böter på 25 000 EUR per incident, per planta och/eller del av planta eller knöl som har förökats eller återanvänts utan tillstånd. Denna böter påverkar inte Green Works eller distributörens rätt att vidta ytterligare rättsliga åtgärder.

5. Ansvarsbegränsning

Vår garanti omfattar endast inköpspriset för knölarna. Vi ansvarar inte för eventuella förluster eller skador till följd av väderförhållanden, skadedjur, bristande skötsel eller andra faktorer utanför vår kontroll.

6- Gällande lag och juristdiktion

Detta avtal regleras av nederländsk lag. Eventuella tvister i samband med detta avtal och relaterade transaktioner hanteras av domstol i Haag, Nederländerna.


Företagsinformation:
Adress: Den goda floran, Hästhagen 2, 646 92 Gnesta
E-post: info@dengodafloran.se